Den 30. maj lancerede Nordjyske.dk nyt site. Relanceringen betød blandt andet, at stort set alt indhold fik nye urls. Jeg opdagede det selv ved at mit bookmark til Frederikshavn-sektionen returnede en fejl 404. Ved lidt research viste det sig senere, at stort set samtlige urls som Google havde indekseret returnerede en fejl 404 – Altså at siden ikke blev fundet.
Det må bestemt være noget der har kunne ses i Nordjyskes besøgstal – Når stort set samtlige bookmarks fra daglige læsere såvel som alle vigtige organiske sider returnerer en fejl. Hvad værre er, det har også stor betydning for sitets ranks i søgemaskinerne.
Jeg skyndte mig at lave en lille ranktrackerfil med nogle af de vigtigste søgeord jeg kunne komme i tanke om. Den kørte jeg samme dag som relanceringen – Altså kunne man gå ud fra, at Google formentlig ikke havde ændret placeringer i indekset endnu. Denne har jeg så kørt igen her til aften – og selvom der er tale om meget få ord, er der vist ingen tvivl: Det har kostet placeringer for Nordjyske at ændre sidernes urls, uden at sørge for korrekte redirects inden. Herunder kan du se screenshot af placeringerne.
Som det ses er der stort set røde tal. Desværre har jeg ikke så mange ord i Ranktracker på Nordjyske.dk, så man kan ikke kalde det en videnskabelig undersøgelse.
Et andet værktøj jeg anvender er searchmetrics. Her kan man til en vis grad se data for andre websites, blandt andet placeringer på vigtige søgeord.
Der er rigtig mange muligheder for at udtrække rapporter i Searchmetrics, men et enkelt billede siger nok det hele: SEO visibility er et tal for, hvor stor synlighed et website har organisk. Jo større tal jo bedre. På grafen til venstre ses konsekvensen af relanceringen vidst tydeligt
Direkte link til søgning på searchmetrics.com
Der er ingen tvivl: At have relanceret Nordjyske.dk uden at have sørget for redirects har kostet Nordjyske.dk placeringer – og dermed sidevisninger og annoncekroner.
Hvad skulle Nordjyske så have gjort?
Inden relanceringen skulle man selvfølgelig have sørget for, at der var opsat 301 redirects af alle urls. Det kan gøres ved eksempelvis at crawle sitet med et værktøj som Xenu Link Sleuth eller andre, som kan give alle urls på et site. Disse skulle så matches op mod urls med samme indhold på det nye site, og redirects have været opsat.
Det er en klassisk fejl som rigtig mange begår ved flytning af websites fra et system til et andet. Det er også ofte set ved flytning af eksempelvis en webshop fra en udbyder til en anden. De fleste webbureauer glemmer desværre de vigtige redirects, og så starter man stort set forfra. Ved at opsætte korrekte redirects er der meget stor sandsynlighed for at man kan beholde sine rankings inden flytningen – Hvis det nye system selvfølgelig er lige så godt optimeret som det gamle.