Google kommer hele tiden med opdateringer til deres algoritme, altså den formel som bestemmer hvordan hjemmesider placeres i Google’s søgeresultater. Der sker formentlig ændringer hver dag, eller i hvert fald flere gange ugentligt.
De fleste af disse ændringer er dog af mindre betydning. Det er ofte kun små parametre der skrues på.
Af og til laver Google dog væsentlige ændringer til algoritmen, som får stor betydning for hvordan siderne placeres. I 2010 kom blandt andet May-day opdateringen, som betød et fald i mange longTail søgninger. Den blev umiddelbart efterfulgt af en gennemgribende opdatering, kaldet Caffeine, som blandt andet betød hurtigere indeksering.
Det helt store taleemne i 2011 har været Panda-update, som den seneste store ændring blev navngivet. Oprindelig var det uofficielle navn Farmerupdate, idet et af hovedformålene med Panda har været at bekæmpe de store contentfarms, altså sider som i høj grad har indhold i store mængder, som oftest er af lav kvalitet.
Senere blev opdateringen så navngivet Panda, efter en ansat hos Google, som har været med til udviklingen af opdateringen.
Hvad kendetegner Google’s Panda update?
Hele formålet med Pandaopdateringen, som med alle andre Google updates, er at sikre kvaliteten i Google’s søgeresultater. Det gør man ved at inkludere en lang række nye rankingfaktorer i vurderingen, faktorer som tidligere har haft lille eller ingen betydning.
Der har været rigtig meget snak, om at Panda især straffer sites med duplicate content. Det er der heller ingen tvivl om at den gør. Men udover at måle på selve indholdet, er brugernes vurderinger også blevet vigtig for placeringen i søgeresultatet.
Google henter data om brugeroplevelse fra en række forskellige datakilder. En af de formentlig vigtigste er deres toolbar, som indhenter alle data om besøg på hjemmesider, blandt andet bouncerate, sidevisninger osv.
En anden vigtig faktor, som ikke bliver mindre i fremtiden, er måling på sociale medier. Google vil i høj grad lægge vægt på twitter, facebook og ikke mindst Google Plus, som jo er Google’s eget bud på et socialt netværk. Blandt andet har Google givet brugerne mulighed for at +1’e hjemmesider, både med deres Google +1 knap, og ikke mindst ved at indsætte en +1 funktion i søgeresultater.
SEO er ikke død, SEO har bare ændret sig – Igen
Gennem tiden har der været rigtig mange der har spået at SEO snart er et overstået kapitel, og ikke mindst ved den seneste opdatering har der været skriverier om, at Panda vil betyde at SEO afgår ved døden.
Det er imidlertid ikke sandt. Det betyder blot, at os der arbejder med SEO, og ikke mindst websiteejere endnu engang skal ændre praksis, og tilpasse sig ændringerne i Google’s algoritme.
Men som alle andre gange er der ikke pillet ved, at det kan betale sig at lave kvalitet. Det gælder både når vi snakker onsiteoptimering, linkbuilding og anvender sociale medier til markedsføring.
Sådan kan du udnytte Panda
Overskriften kunne også være: Sådan undgår du at blive straffet af Panda.
Hvis du vil have det fulde udbytte af Panda, skal du sørge for:
- At du ikke har duplicate content på din hjemmeside
- At du engagerer dine brugere på hjemmesiden
- At du engagerer dine bruger på de sociale medier
- At du laver indhold af god kvalitet, grammatisk korrekt mv.
4 kommentarer
Hej Per, godt indlæg!
Du skriver at der var et stort fald i longtail søgninger, det tror jeg nu nok mange vil misforstå. Det er jo ikke sådan at der er kommet færre af dem.
Tak Henrik – og du har helt ret, formuleringen var nok lidt forkert. Der er naturligvis ikke blevet færre longtailsøgninger, men de som blev ramt af Mayday-opdateringen oplevede færre besøgende fra longtail.
Hej – du skriver om google+ knappen. Ville det så være en fordel at have det placeret på sit site, f.eks. på et varekort?
Der er ingen tvivl om, at Google vil bruge data fra deres +1 knapper til ranking, så man kan jo lige så godt starte med at få nogen +1’er, selvom det endnu ikke er så kendt i brede kredse.