Googles Matt Cutts bekræftede i tirsdags, den 20. maj, at Google har rullet en ny opdatering til deres algoritme ud. Cutts bekræftede, at der var tale om en opdatering af Googles Panda opdatering. Denne er nummer 4 i rækken.
Google Panda blev første gang lanceret i februar 2011, men der sker løbende ændringer til algoritmen. Formålet med Google Panda er, at bekæmpe det man kunne kalde dårligt indhold.
Da Panda oprindeligt blev udgivet, var det især affiliates og annoncesider der blev ramt. Flere gange siden 2011 er der lavet større ændringer til Google Panda, og denne er altså den fjerde større ændring i rækken.
Hvem bliver ramt af Google Panda 4.0?
Google går sjældent ud med eksakte oplysninger om, hvad de målretter deres opdateringer efter. Men jeg antager at denne opdatering stadig går efter dårligt indhold på din hjemmeside. Den har altså intet med indgående links at gøre.
Det du især skal være opmærksom på, er om du har duplicate content, eller mange annoncer placeret højt på dine sider. Også sider med meget lidt indhold skal du være opmærksom på.
Tjek om du er ramt af Google Panda
Hvis du har overvåget dine placeringer i Google, skal du kigge på, om der er større ændringer i rankings i dagene omkring den 20. maj. Hvis du har søgeord, som mister placeringer, kan Panda 4.0 være årsagen. Overvåger du ikke dine placeringer, bør du overveje at gøre det. Brug evt. vores værktøj, TinyRocketLab.
Du kan også kigge på dine data i Google Analytics. Her vil du måske kunne se et fald i antallet af besøgende fra Google Organisk.
Et andet værktøj er Searchmetrics. Her kan du se effekten for ebay.com, som må siges at have fået seriøse pandatæv:
Uanset om du kan se ændringer, skal du altid være opmærksom på at lave godt indhold, og have styr på din hjemmesides teknik.
- Undgå duplicate content – Sørg for at din hjemmeside ikke kan generere store mængder identisk indhold. Vær især opmærksom på filterfunktioner, lister med flere sider (pagination). Undgå også at genbruge tekster på flere sider. Skriv altid unikt indhold til dine sider.
- Sørg for, at du har tekst på alle dine sider. Lav eksempelvis beskrivelser til kategorisider.
- Undgå mange annoncer og bannere placeret i toppen af siden.
Google Panda er ikke kun skidt for din hjemmeside
Selvom Google Panda kan lyde som en ubehagelig ting for hjemmesiden, så er formålet at levere bedre søgeresultater. Derfor bør vi som hjemmesideejere forholde os til ændringerne, og sørge for at vores sider ikke rammes af opdateringerne. Så kan eksempelvis Google Panda faktisk blive en aktiv medspiller for din hjemmeside. For når nogen går ned, er der andre der går op.
På Google Plus blev der da også meldt om stigende placeringer fra flere sider. Blandt andet dette fra Jonathan Lindahl:
Er du ramt af Pandaen? Kontakt mig i dag, og få rettet op på det.
6 kommentarer
Nationalbanken har fået ny hjemmeside fornylig og samtidig ny URL struktur, og jeg er endnu ikke stødt på en eneste 301 redirect. Prøv at lav en “site:nationalbanken.dk”-søgning i Google og se hvor 404 du kan finde – det er her forklaringen skal findes og ikke i Google Panda 4.0.
Jeg tror desuden slet ikke at Google Panda er kommet til Danmark endnu.
Mht. Jonathan Lindahl så er jeg ret sikker på at hans fremgang skyldes Payday Loan 2.0 opdateringen. Jeg ved ikke hvilken side der er tale om, men jeg ved han er aktiv på emner hvor der typisk også findes mange spamsider. Hans fremgang skyldes derfor højst sandsynligt, at spamsiderne er fjernet og hans side dermed er rykket frem i SERP.
Jeg har selv haft gang i et større Panda recovery projekt det seneste halve år, og har ikke set bare en lille ændring – så tror altså ikke Panda 4.0 er landet i Danmark endnu, men jeg kan jo tage fejl 🙂
Tak for dit input. Kunne godt være jeg skulle have researchet en kende dybere på nationalbanken. Drog vist lidt hurtige konklusioner med det site.
Men uanset at nationalbanken ikke er pandaramt, kan indlægget som sådan stadig bruges.
Ingen tvivl om at indlægget kan bruges. Jeg kan bare ikke magte tanken om at Google Panda 4.0 skulle være kommet til Danmark, uden jeg bemærkede det, det ville jo betyde at alt det vi har arbejdet på det sidste halve år ikke belønner sig endnu 😉
Btw, jeg er ikke fra Nationalbanken, men er i min iver kommet til at skrive Nationalbanken på som min hjemmeside.
Kan heller ikke påstå at jeg er ked af det, mit svenske sundheds site har inden for de sidste dage set en stigning af besøgende på over 100% uden jeg har løftet en finger.!
Tak for input.
Når jeg kigger nærmere på mine placeringer i TinyRocketLab og Searchmetrics, kan jeg godt se et fald i indeksering omkring 20. maj og kæmper for placeringerne i øjeblikket. Det er som om at lige gyldigt hvad jeg justerer på siden, ud fra forslag i SEO værktøj i TinyRocketLab, så er det umuligt at flytte vores prioriteret søgeord – udover en faldende placering 🙁
Er det min Panda’en der er årsagen?